De Piek-Roton

Bron: Weekblad Motor 1974.

 

Vorig jaar vermeldden we reeds dat Roton plannen had voor het seizoen 1974. En wat voor plannen! Deelname aan alle 50cc Grands-Prix door Nico Polane met een watergekoelde machine. Zonder sponsoring zou dit door het Roton-team onmogelijk geweest zijn, maar de zeer actieve manager Alfons Siemerink wist diverse firma's voor zijn plannen te winnen. Hoofdsponsor is de Oosterbeekse motorzaak Piek en voortaan zal het team onder de naam Piek-Roton uitkomen. Voorts worden de activiteiten gesteund door Lookwell Leathers, de zaak die gespecialiseerd is in het maken van leren overalls en door de firma Petonqun, die het bekende oliemerk Quaker State importeert.

Door de sponsors worden de kosten voor het Grand-Prixracen volkomen gedragen, hetgeen inhoudt dat er gezorgd wordt voor vervoer en onderhoudsfaciliteiten voor Nico Polane. Nico krijgt de beschikking over twee watergekoelde fietsen, die speciaal voor dit doel gebouwd zijn door Ton Daleman.

Uitgegaan is van de vroegere luchtgekoelde machines, maar deze hebben meer vemogen gekregen en kunnen dit vermogen nu ook gedurendende een Grand-Prix blijven houden dankzij de waterkoeling.

Wie nu denkt dat de activiteiten van Roton ophouden met dit racen op Grand-Prixniveau vergist zich echter. Rein Gijsman en Joop Zwetsloot, de laatste was vorig jaar nationaal kampioen in de 50cc klasse, komen ook dit jaar uit op Piek-Rotons en waarschijnlijk krijgen ook zijn in de loop van het jaar de beschikking over watergekoelde motoren. In ieder geval betekenen ze bij de internationalen geduchte concurrentie. Hun rijders kwaliteiten en het grotere vermogen staat daar borg voor.

Ook bij de nationalen blijft het team actief door maar liefst met drie rijders te starten. Joop Stappe, Wim van Beek en Bart Remmerswaal zullen de kleuren van het team hier verdedigen en ook voor 1974 de titel proberen veilig te stellen voor Roton.

Bij Roton gaat men uit van kreidler onderdelen, die door Ton Daleman danig onderhanden genomen worden. Men kan rustig stellen dat alleen de carterhelften nagenoeg onveranderd blijven. Door ingrepen in de cilinder en vooral in het spoelsysteem wordt het standaard vermogen drastisch verhoogd. Daleman gok op een vermogen dat in de buurt moete komen te liggen van minimaal 18 pk aan de krukas. Zoals de zaken er nu voorstaan begint het daar al aardig op te lijken, alhoewel er nu nog alleen sprake is van een luchtgekoelder cilinder, die onderwerp is van expirimenten in Leiden. De watergekoelde set ligt echter al klaar om naar de laatste ontwikkelingen getuned te worden.

In Heeswijk zal Nico Polane voor het eerst op de nieuwe machine rijden, maar waarschijnlijk nog in luchtgekoelde versie. Voor de eerste Grand-Prix in Frankrijk zal de watergekoelder motor ruim op tijd gereed zijn.

Door de ruime sponsoring van Piek, Lookwell Leathers en Quaker State krijgt Roton de kans zicht internationaal te bewijzen.

Gepost door Jarno.